18.-19.6. Valtellina Extreme Brevet
2.päivä
Aamu aukesi ennen kellon sointia ja
tarkastelin viimeisimmät sääennusteet päivälle. Joo, jossain
välissä sataa ehkä vähän, mutt pitäis olla parenpi ku eile. Tie
näytti partsilta katsottuna vähän kosteelta, mutt kuivuu varmaa nopeesti.
Siispä astetta kevyemmät varusteet päälle.
Liruttelin kisakeskukseen aamupalalle
ja pikkusen tiputteli vettä, mutta menin sisälle sen ihmeemmin asiaa
ajattelematta. Osa porukasta oli jo pakannut kamansa ja suunnannut
eilen kotiin ja jotkut lähteneet reitille aiemmin aamusta.
Lähtijöitä näytti kuitenkin vielä olevan. Myös uusia naamoja,
jotka ajavat vaan tän toisen päivän ajot. Maha pullolleen,
eilisestä viisastuneena ja taskut täyteen evästä. Starttailin
pikkusen yli 6. Perälauta lähtemiselle oli klo 7.
Ajelin reitille ja ajattelin:”Alkuun
4kynppii alamäkee. Viel kymppi siitä mistä eile käännyttii
Mortiroloon.” Käänsin hotellin ohi ja alamäki alkoi. Jo muutaman
minuutin laskemisen jälkeen huomasin, ett tihkusade pitää tien
sopivasti kosteena ja renkaista roiskuu, nii kastun alhaaltapäin
tulevasta vedestä aivan kokonaan. Myöhäistä katua, takas en lähe
ajamaan. Laskin tuttua reittiä ja koitin kyyristellä pyörän
päällä suojaan viimalta ja katselin kylissä olevia
lämpömittareita. +11, +13, +12...ihan pitäis olla lämmin, mutt
vapisin niin, ett koko pyörä heilu. Oli autuasta, kun ”sai”
pysähtyä liikennevaloihin.
Toista tuntia laskettelin Adda-joen
vartta, ennen ku tulin risteykseen, joka armahti ylämäkeen. Juuri
enne kääntymistä miut tavotti kaks tuttua italiaanoa, joiden
kanssa olin jutellu edellisenä päivänä paljonki. Lyöttäydyin
heidän matkaansa. Nousun mukanaan tuoma lämpö tuntui hyvältä ja
pidin sadetakin päällä seuralaisteni pysähtyessä riisumaan
omiaan. Nousin rauhallisesti junaradan viertä, etsien mukavan tahdin
ajamiseen.
Rata oli hauska ja hauskuudestaan
kuuluisa. Se tekee täyden ympyrän, niin että junan veturi menee
melkein viimeisen vaunun alta, kun rata kiertää spiraalina kohti
laaksoa...ja tietysti samma på svenska, eiku ylöspäin mentäessä
toisinpäin. Junakin tuli sopivasti, niin pysähdyin katsomaan.
Vekkulia, kun pitää keksiä kaikkea kommervenkkiä korkeuserojen
takia.
Hyödynsin pysäyksen ja mutustelin
evästä sekä vähensin sadetakin pois päältä, sen verran olin jo
kiipeämisestä lämmennyt :) Oli hyvä. Italialaisetkin tulivat
kohdalleni, joten jatkettiin kinpassa. Tai ei kinpassa, vaan muutaman
kymmenen metrin välein, välillä paikkoja vaihdellen. Jokainen ajoi
omaa ajamistaan ja ihan ei mennyt yksiin, mutta samaa tahtia edettiin
kaikki.
Muistin nousun olevan kaksivaiheinen.
Ensin vajaa kymppi ja sitte reilu viitonen tasaista, kunnes lopulta
parikymmentä kilsaa yhtämittaista nousua. Saavuin ensimmäisen
vaiheen laelle hieman italialaisten perässä, mutta ajelin heidät
kiinni ja vedimme jokainen pätkän navakassa vastatuulessa. Juuri
ennen seuraavan ylämäkiosuuden alkua tie kohtasi viistosti
junaraiteet. Keulamies varotti hieman myöhään ja pikkusen tiukalle
meni ajolinjan muuttaminen. Osuin raiteisiin melko loivasti ja
jännäkakka pöksyssä hypytin pyörää raiteiden yli. Muuten
hienosti, mutta takarengas osui jälkimmäiselle kiskolle luistaen
kuin jäällä. Onneksi paino oli eturenkaalla jonka pito riitti.
Hiukan säikäytti, mutta hyvin meni :)
Nousu tuntui loputtomalta ja vastatuuli
tehosti eilisen päivän väsymystä, mutta maltilla keskityin
ajamaan pitäen rasituksen kohtuullisena. ”Mäki loppuu joskus,
mutta tuulelle ei mahda mitään” oli mielessä ja annoin välillä
myös matkakumppaneilleni tietoa jäljellä olevista nousumereistä.
Heidän mittarinsa eivät korkeuksista piitanneet, joten ainakin
muutaman iloisen yllätyksen kokivat, kun sanoin:”Enää x00 m
noustavaa :)”
Kontrollin merkki |
Hyvää fiilistä |
Hyvät värit. Baarin opasteissa... |
Tie oli upeapintaista, loivasti kaartelevaa sorttia, eikä jarruun tarvinnut koskea. Mittari näytti jatkuvaa 5-70 km/h vauhtia ja vapina oli väistämätöntä. Ehkä kerran aiemmin, olen odottanut alamäen loppumista yhtä hartaasti kuin tuon reilun 10 km aikana. Tietenkään lasku ei kestänyt kuin lyhyen ajan, mutta tuntui sitäkin pidemmältä. Joskus hellepäivänä pitää kyllä tulla laskemaan tuo lasku. Hieno pätkä :)
Ei näytä miltää tuo nousu, mut ihmeesti tuntuu käpälissä |
Reitti kääntyi Livingon laitamilta
kohti vuoria, joten taxfree ostokset jäivät tekemättä. Erikoinen
paikka tuokin. Kuinka yksi kaupunki on pystynyt säilyttämään
verovapauden EU:n sisällä... :) No, minulla jäljellä kaksi
lyhyttä nyppylää ja nousut on noustu.
Passo Eiralle johtava tie pysyi maltillisessa kaltevuudessa ja sain pidettyä vaihdetta pikkuisen isompana. Kilometri ennen huippua mutkan takaa ilmestyi näkyviin tuttu parivaljakko. Jatkoin omaa vauhtiani ja hujautin italianpoikien ohi. Pysähdyin huipulla varmistaakseni etten missaa kontrollileimaa, mutta tarkastuspiste oli vasta seuraavalla huipulla. Muutama kilsa alamäkeä ja vajaa viitonen ylös.
Passo Eiralle johtava tie pysyi maltillisessa kaltevuudessa ja sain pidettyä vaihdetta pikkuisen isompana. Kilometri ennen huippua mutkan takaa ilmestyi näkyviin tuttu parivaljakko. Jatkoin omaa vauhtiani ja hujautin italianpoikien ohi. Pysähdyin huipulla varmistaakseni etten missaa kontrollileimaa, mutta tarkastuspiste oli vasta seuraavalla huipulla. Muutama kilsa alamäkeä ja vajaa viitonen ylös.
Naatiskelin auringonkin ilmestyessä
lämmittämään selkää. Oli hieno pyöritellä kohti viimeistä
vuorenhuippua ja tietää, että urakka oli käytännössä siinä.
Foscagnon huipulla oli vastassa järjestäjän edustajia ja hymyt
olivat herkässä. Leima korttiin ja sadetakki niskaan. Nyt ei tullut
enää edes kylmä. Alamäkeä jatkui liki 20 kilsaa ja laskettelimme
sen porukassa italialaisten kanssa.
Kisakeskukseen päästyämme saimme
kaikki lämpimän vastaanoton ja tunnelma oli kaiken kaikkiaan hieno.
Viimeistä kontrollileimaa odotellessa käteeni kannettiin kupillinen
kahvia ja selkäänläpytyksiä tuli useampiakin.
Loppupastat ja palautuminen käyntiin hyvällä juomalla |
Kotiinviemisiä |
Pyörin vielä hetken kisakeskuksessa
ja moikkailin tuttuja naamoja, mutta pian oli pakko lähteä
hotellille suihkuun ja kuiviin vaatteisiin. Sertifikaatti ja
”Finisher”-lippis vielä kansliasta ja eikun kiitos ja moikka USB
ja VEB2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti